case

Scannerapp: Een solide basis voor innovatie

vernieuwde

software

Sneller

scannen

Beter

reparatieproces

achtergrond

Container Centralen (CC) is een Europese marktleider op het gebied van herbruikbare transportartikelen (RTIs), bekend om hun CC poolsysteem. Om een goede logistiek te kunnen waarborgen is efficiëntie ontzettend belangrijk en hierbij is een goed scanapparaat essentieel. De wens vanuit Container Centralen was om de huidige, verouderde scanner te vervangen.

Quatronic heeft binnen 4 maanden een nieuwe RFID-scannerapp neergezet die voor meer dan 20.000 klanten 4 miljoen RFID geregistreerde RTIs volgt. Naast een verbetering in efficiëntie en betrouwbaarheid en een flexibiliteit in gebruik, biedt de in OutSystems ontwikkelde applicatie een solide basis voor innovatie.

Wie is Container Centralen?

Container Centralen is een Europese marktleider op het gebied van herbruikbare transportartikelen (RTIs). Het bedrijf staat bekend om hun CC poolsysteem, het grootste poolsysteem op het gebied van RTIs. Meer dan 20.000 tuinbouw telers en leveranciers van versproducten gebruiken de RTIs om hun goederen naar retailers te vervoeren, waarna retailers de transportartikelen gebruiken om hun producten tentoon te stellen. Door de levering van gestandaardiseerde containers, trollies en stapelbare stellingkasten kan Container Centralen het gehele logistieke proces efficiënt en duurzaam inrichten, waardoor ook de kosten voor de klant zo laag mogelijk zijn.

Service
OutSystems
Solution
WMS
Mobile app
Sector
Logistics & Supply Chain
uitdagingen

Om het poolsysteem logistiek goed neer te zetten is efficiëntie ontzettend belangrijk en hierbij is een goed scanapparaat essentieel. Toen bekend werd dat de software waar het scanapparaat op draaide verouderd was, moest er dringend gezocht worden naar een oplossing die binnen zes maanden gebouwd kon worden. Daarbij was het wenselijk dat het depotpersoneel naast het scannen ook andere acties kan uitvoeren én moest het ook mogelijk zijn niet alleen de hoeveelheid ontvangen goederen te registeren, maar ook de samenstelling daarvan.

Na een korte verkenning van het probleem door middel van onze gestandaardiseerde Design Sprint, werd deze uitdaging vertaald naar de volgende evaluatie criteria:

  • Oplevering van een MVP bovenop de bestaande scanner;
  • Functionaliteit van de applicatie zonder netwerkbereik;
  • Integratie met op maat gemaakte logistieke systeem ‘LogLink’;
  • Bewijs van snelheid van ontwikkeling;
  • Garantie van onderhoud- en gebruiksgemak.

Wij hebben nu een solide basis en de flexibiliteit die nodig is om continu te innoveren.
No items found.
oplossing

Onze aanpak

Met een team van drie consultants zijn wij aan de slag gegaan in sprints van twee weken. Aan het eind van elke sprint werden de progressie gepresenteerd aan de betrokken personen binnen Container Centralen, om zo direct hun feedback mee te kunnen nemen tijdens de ontwikkeling.

Drie maanden na de start van de productie kreeg Container Centralen een volledig geïntegreerd prototype in handen in hun depot in Hazerswoude (NL). Na een succesvolle pilot fase, vooral gericht op bruikbaarheidsverbeteringen, ging de nieuwe RFID-scannerapp een maand later live en startte de leverancier van transportartikelen met een Europees trainingsprogramma.

De gehele applicatie is neergezet in OutSystems, het nummer 1 low-code platform. De gemakken en flexibiliteit die deze low-code omgeving ons biedt heeft ons in staat gesteld de focus sterk te leggen op goed analyseren van de wens van Container Centralen en het bedenken van passende oplossingen. Hierdoor hebben we de RFID-scannerapp razendsnel met alle gewenste integraties neer kunnen zetten en sluit het perfect aan op de bedrijfsvoering van Container Centralen.

Het resultaat

Naast het vervangen van de oude scanner met vernieuwde software, heeft de nieuwe app een groot aantal verbeteringen opgeleverd, waaronder:

  • Sneller scannen: gebruikers kunnen nu standaard RTI-configuraties scannen in plaats van meerdere componenten;
  • De mogelijkheid om de verschillen tussen pakbonnen en daadwerkelijke leveringen vast te leggen;
  • Gebruikers kunnen beschadigde items registreren en reparatieopdrachten starten;
  • De RFID-scannerapp kan gebruikt worden voor inventarisatie.

Deze veranderingen dragen bij aan een verbeterde efficiëntie en betrouwbaarheid van het resultaat. Het vastleggen van afwijkingen en details van beschadigde artikelen op het moment van levering maakt een enorm verschil. Het voorkomt verrassingen en discussies op een later moment en stelt de organisatie in staat om klanten, indien nodig, kosten in rekening te brengen voor ontbrekende items. Bovendien werkt het reparatieproces beter, aangezien Container Centralen direct weet welke werkzaamheden nodig zijn zodra een levering is verwerkt.

Inmiddels werkt Container Centralen aan de ontwikkeling van een volgende innovatie, waardoor geautomatiseerd wordt bijgehouden of organisaties de emballage in goede staat terug leveren. Ook wordt er onderzocht of er een vereenvoudigde scannerapp voor klanten ontwikkelt kan worden. Er wordt zelfs overwogen om een volgende generatie logistieke informatiesysteem te creëren met behulp van OutSystems. Dit alles om de efficiëntie en duurzaamheid van Container Centralen verder te verhogen.

Cases

Meer succesverhalen

Automatisering van het offerte traject en real-time inzichten

Alpina Group

Financial Services

2

Weken tot een Proof of Concept

4

Maanden tot volledige ingebruikname

80%

Tijdsbesparing in de acceptatie van een offerte

Samen de energietransitie versnellen: Maatwerk Retail Energieplatform

NextEnergy

Energy & Infra

8 maanden

tot go-live

3

applicaties

Automatisering

van alle processen

Datagedreven werken: van onderbuikgevoel naar realtime managementinformatie

NextEnergy

Energy & Infra

Sneller

inzichten

Data-gedreven

oplossing

Workflow & Planning Tool in logistieke processen

Natec

Logistics & Supply Chain

6

weken tot oplevering

40%

minder tijd nodig voor plannen

> 50%

verbetering in nauwkeurigheid

Warehouse Management: optimalisatie van e-commerce warehouse processen

Ahold Online

Logistics & Supply Chain

> 5%

toename in efficiëntie

Verbeterde

gebruiksvriendelijkheid

Geen

downtime

Slimme aansturing thuisbatterij op onbalans

NextEnergy

Energy & Infra

6 maanden

van idee tot pilot

>10 pilots

met thuisbatterijen

2.5 FTE

ontwikkeling en programma management

Volledige digitale ondersteuning van het productieproces

Cheesepop Food Group

Manufacturing

6 maanden, 2 FTE

bouwen MVP

Traceability

volledig productieproces

Real-time

voorraadinzichten

Een moderne data architectuur met Azure Synapse en Power BI

Stadsverwarming Puremerend

Energy & Infra

2 maanden

tot go-live

Toekomstbestendig

Altijd

actueel

Slimme digitale oplossing voor transportregistratie

Boskalis

Manufacturing

6 weken

tot ontwikkeling

1

FTE

Direct

in gebruikt

Automating emission calculations in construction

Topsector Logistiek

Logistics & Supply Chain

Assetmanagement & offline inspecties

Smart-AIS

Manufacturing

40%

tijdswinst op inspecties

8 weken

MVP ontwikkeltijd

4 maanden

totale ontwikkeltijd

My CC: een compleet klantenportaal voor bestellingen en beheer

Container Centralen

Logistics & Supply Chain

Alles-in-één

systeem

Betrouwbaar

info

Actueel

inzichten

Low-code en BI voor datagedreven klant- en productinzichten

Alpina Group

Financial Services

1

maand

Gecentraliseerd

inzichten

Visualiseren

van data

Digitalisering van onderhouds- en vervangingsprocessen

Defensie fabrikant

Manufacturing

3 maanden

bouwen en integreren met alle systemen

>40%

sneller proces & afname fouten

Volledig

digitale workflow

Digitale self-service voor klanten met inzicht in energieverbruik

Stadsverwarming Puremerend

Energy & Infra

Gebruiksvriendelijke hypotheekadvies tool voor adviseurs en klanten

Proud Experts

Financial Services

Partnerportaal voor centraal project- en contractbeheer

Connekt

Logistics & Supply Chain

3

oplossingen

Sneller

audits

Minder

administratie

Van vaste formulieren naar volledig configureerbare vragenlijsten

Biotronik

Manufacturing

Sneller

inzichten

Hogere

patiëntbetrokkenheid

Makkelijke

dataverzameling

Slim inventaris management van fietsen en batterijen

Cargoroo

Logistics & Supply Chain

3 dagen

tot go-live

5x groei

van klanten en bakfietsen

Alles-in-één

applicatie

Maak een MOve met maatschappelijke impact

Mo the Movement

Registratie van bomen in Nepal

Green Intelligence

Energy & Infra

De Helpful Information App: betrouwbare informatie voor vluchtelingen

Rode Kruis