case

Digitale self-service voor klanten met inzicht in energieverbruik

achtergrond

Stadsverwarming Purmerend (SVP) beheert het stadsverwarmingsnetwerk van de gemeente Purmerend als een ‘integrated utility’. Dat betekent dat zowel de productie als de levering en afrekening bij dezelfde partij zitten. Ze beheren een warmtecentrale, het distributienet en leveren warmte bij ongeveer 30.000 aansluiting in de regio.

Stadsverwarming Purmerend
Service
OutSystems
Solution
Mobile app
CMS
Klantportaal
Sector
Energy & Infra
uitdagingen

SVP gebruikt het software pakket MECOMS van leverancier Ferranti. Dat is een software pakket op basis van Microsoft Dynamics. Daar was een 2012 versie van in gebruik die gemigreerd werd naar een 365 versie. Het bestaande klantportaal zou daardoor opnieuw gekoppeld moeten worden en was aan vernieuwing toe. Bovendien was er behoefte aan een klant-app om klanten beter te bedienen.  

No items found.
oplossing

Er is voor de OutSystems low-code oplossing gekozen om een nieuw klantportaal en app vorm te geven dat klantcommunicatie, self-service en meer inzicht in verbruik moet bieden. Dit geheel op basis van data in Dynamics / Mecoms via API’s.

Klantportaal en -app

We hebben in 2 weken een Figma prototype neergezet om het ontwerp op vast te stellen en alle benodigde integraties na te gaan. Daarbij hebben we samen met ontwerpbureau 210 door-geïtereerd om een intuïtief werkende en goed uitziende app te ontwerpen. Daarna zijn we de app en het portaal gaan ontwikkelen in OutSystems, waarbij alle componenten in zowel app als portaal herbruikbaar zijn opgezet en het Figma ontwerp 1 op 1 overgenomen kon worden. Een team van 2 consultants heeft in 9 maanden het hele traject gedraaid van idee tot eerste testsessie.  

De voordelen

Klanten van SVP kunnen met dit systeem:

  • Klant worden en aanmelden vanuit de bestaande website  
  • Hun eigen gegevens wijzigen zonder tussenkomst van de klantenservice, waardoor de operationele kosten omlaag kunnen
  • Aanvragen doen voor verhuizingen, nieuwe afleversets of het melden van storingen
  • Inzicht krijgen in verbruiksgegevens vanuit de slimme meter data zodat ze de mogelijkheid krijgen om gerichter te besparen
  • Communicatie over warmteonderbrekingen ontvangen via o.a. pushnotificaties ontvangen of nieuws berichten via een ook gebouwd CMS ontvangen
Cases

Meer succesverhalen

Automatisering van het offerte traject en real-time inzichten

Alpina Group

Financial Services

2

Weken tot een Proof of Concept

4

Maanden tot volledige ingebruikname

80%

Tijdsbesparing in de acceptatie van een offerte

Samen de energietransitie versnellen: Maatwerk Retail Energieplatform

NextEnergy

Energy & Infra

8 maanden

tot go-live

3

applicaties

Automatisering

van alle processen

Datagedreven werken: van onderbuikgevoel naar realtime managementinformatie

NextEnergy

Energy & Infra

Sneller

inzichten

Data-gedreven

oplossing

Workflow & Planning Tool in logistieke processen

Natec

Logistics & Supply Chain

6

weken tot oplevering

40%

minder tijd nodig voor plannen

> 50%

verbetering in nauwkeurigheid

Warehouse Management: optimalisatie van e-commerce warehouse processen

Ahold Online

Logistics & Supply Chain

> 5%

toename in efficiëntie

Verbeterde

gebruiksvriendelijkheid

Geen

downtime

Slimme aansturing thuisbatterij op onbalans

NextEnergy

Energy & Infra

6 maanden

van idee tot pilot

>10 pilots

met thuisbatterijen

2.5 FTE

ontwikkeling en programma management

Volledige digitale ondersteuning van het productieproces

Cheesepop Food Group

Manufacturing

6 maanden, 2 FTE

bouwen MVP

Traceability

volledig productieproces

Real-time

voorraadinzichten

Een moderne data architectuur met Azure Synapse en Power BI

Stadsverwarming Purmerend

Energy & Infra

2 maanden

tot go-live

Toekomstbestendig

Altijd

actueel

Slimme digitale oplossing voor transportregistratie

Boskalis

Manufacturing

6 weken

tot ontwikkeling

1

FTE

Direct

in gebruikt

Het ontwikkelen van een schaalbare digitale basis

Lifemaxx

Logistics & Supply Chain

1 maand

analyse

360° overzicht

van het IT-landschap

Roadmap

voor komende 5 jaar

Automating emission calculations in construction

Topsector Logistiek

Logistics & Supply Chain

Alles-in-één

tool

2 processen

berekening + vergunning

Exacte

cijfers

Scannerapp: Een solide basis voor innovatie

Container Centralen

Logistics & Supply Chain

vernieuwde

software

Sneller

scannen

Beter

reparatieproces

Assetmanagement & offline inspecties

Smart-AIS

Manufacturing

40%

tijdswinst op inspecties

8 weken

MVP ontwikkeltijd

4 maanden

totale ontwikkeltijd

My CC: een compleet klantenportaal voor bestellingen en beheer

Container Centralen

Logistics & Supply Chain

Alles-in-één

systeem

Betrouwbaar

info

Actueel

inzichten

Low-code en BI voor datagedreven klant- en productinzichten

Alpina Group

Financial Services

1

maand

Gecentraliseerd

inzichten

Visualiseren

van data

Digitalisering van onderhouds- en vervangingsprocessen

Defensie fabrikant

Manufacturing

3 maanden

bouwen en integreren met alle systemen

>40%

sneller proces & afname fouten

Volledig

digitale workflow

Gebruiksvriendelijke hypotheekadvies tool voor adviseurs en klanten

Proud Experts

Financial Services

Partnerportaal voor centraal project- en contractbeheer

Connekt

Logistics & Supply Chain

3

oplossingen

Sneller

audits

Minder

administratie

Van vaste formulieren naar volledig configureerbare vragenlijsten

Biotronik

Manufacturing

Sneller

inzichten

Hogere

patiëntbetrokkenheid

Makkelijke

dataverzameling

Slim inventaris management van fietsen en batterijen

Cargoroo

Logistics & Supply Chain

3 dagen

tot go-live

5x groei

van klanten en bakfietsen

Alles-in-één

applicatie

Maak een MOve met maatschappelijke impact

Mo the Movement

Registratie van bomen in Nepal

Green Intelligence

Energy & Infra

De Helpful Information App: betrouwbare informatie voor vluchtelingen

Rode Kruis