blog
9/8/23

Drie voordelen van een virtuele meldkamer voor jouw bedrijf

In een wereld waarin organisaties steeds afhankelijker worden van technologie, is het essentieel om controle te hebben over de prestaties en de betrouwbaarheid van je applicaties. Een virtuele meldkamer kan hierbij een waardevolle tool zijn. In deze blog deelt Rob van den Broek, partner bij Quatronic, drie voorbeelden waarin een virtuele meldkamer je kan helpen om proactief problemen te signaleren en de dagelijkse bedrijfsvoering van je organisatie soepel te laten verlopen

1. Monitoring van onregelmatigheden

Als applicaties die wij ontwikkelen daadwerkelijk in gebruik worden genomen, willen we natuurlijk niet dat klanten ons moeten bellen omdat er iets niet werkt. Daarom vinden wij proactieve monitoring essentieel. Onlangs hadden we een situatie bij een klant waar de database bijna vol was. Als je dit niet opmerkt, kan dat voor flinke problemen zorgen. Onze slimme virtuele meldkamer houdt dat soort zaken proactief voor ons in de gaten. Door belangrijke informatie van de klantomgeving naar onze eigen omgeving te sturen, kunnen we bijvoorbeeld het percentage databasegebruik monitoren en een melding ontvangen wanneer een bepaalde limiet wordt overschreden. Dit stelt ons in staat om actie te ondernemen vóór een probleem zich voor kan doen.

2. Monitoring van integraties en externe systemen

Veel applicaties zijn afhankelijk van integraties met andere systemen. Dan is het belangrijk om te weten of ook die andere systemen nog naar behoren functioneren, ongeacht wie de systemen heeft ontwikkeld. Een virtuele meldkamer kan je helpen om de status van deze integraties te bewaken. Bijvoorbeeld, als je applicatie data uit een CRM-systeem nodig heeft, is het waardevol om te weten of het CRM-systeem nog wel operationeel is. Door regelmatige checks uit te voeren, kun je problemen vroegtijdig detecteren en actie ondernemen om mogelijke verstoringen te voorkomen. Bij Quatronic nemen we eigenaarschap over de werking van onze oplossingen, zelfs als ze afhankelijk zijn van externe systemen. Verantwoordelijkheden over de virtuele schutting gooien? Daar houden we niet van.

3. Borging van kwaliteit en continuïteit

In de begindagen van Quatronic was altijd minimaal een van de vier partners betrokken bij onze projecten. Inmiddels zijn we flink gegroeid, en zijn er ook projecten waar we niet zelf dagelijks aan de knoppen zitten. Tegelijkertijd hechten we nog steeds evenveel waarde aan de kwaliteit en continuïteit van onze oplossingen. Zelfs als we niet dagelijks betrokken zijn bij een project, willen we er zeker van zijn dat al onze oplossingen naar behoren functioneren. Een virtuele meldkamer stelt ons in staat om het overzicht te houden van de status van al onze applicaties. Zo worden we automatisch op de hoogte gesteld van mogelijke issues en kunnen we proactief reageren. Op die manier weten we toch zeker dat onze oplossingen te allen tijde beschikbaar zijn en optimaal presteren. Slaapt wel zo lekker.

Nieuwsgierig?

Wil jij ook gebruik kunnen maken van dat collectieve geheugen van Quatronic en ben je benieuwd hoe low-code jouw organisatie kan transformeren en wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan contact met me op via mail of geef me een belletje op 06 46 99 32 62.

Op de hoogte blijven?

Is het nu nog niet de juiste tijd, maar ben je wel nieuwsgierig naar onze blogs en artikelen? Volg dan onze LinkedIn-pagina en je bent als eerste op de hoogte van onze laatste bijdragen én toekomstige evenementen.

meer weten

Neem contact op met

Rob

Co-founder