blog
14/6/23

5 Manieren om je omzet te verhogen met low-code

Wil je je omzet verhogen of meer werk verzetten met hetzelfde team? Dan is het tijd om de kracht van low-code te ontdekken. In deze blog deelt Richard van Osnabrugge, partner bij Quatronic, vijf inspirerende use-cases. Of het nu gaat om het verbeteren van operationele efficiëntie, het optimaliseren van klantbetrokkenheid of het stimuleren van innovatie, low-code biedt de tools en mogelijkheden om gemakkelijker je doelen te bereiken. Laat je inspireren.

Low-code versus traditioneel programmeerwerk

Voor ik dieper inga op de use-cases, eerst even iets over de voordelen van low-code ten opzichte van traditioneel programmeerwerk. Waar ontwikkelen met traditionele programmeertalen – denk aan Java, C++, Python, Visual Basic of COBOL – complex, duur en tijdrovend is, is low-code een visuele, intuïtieve en veel snellere manier van ontwikkelen. Met low-code kun je snel inspelen op ontwikkelingen in de markt en in je organisatie, kun je systemen eenvoudig integreren, financieel risico minimaliseren en innovatie versnellen. Daarmee maak je van IT, in plaats van een lastig technologische drempel, een strategische differentiator.

1. Operationele efficiëntie

Zo kun je een low-code-platform als OutSystems inzetten om je bedrijfsprocessen te automatiseren en optimaliseren. Dit leidt tot een kleinere foutkans, vermindering van administratieve werklast en beter gegevensbeheer. Door saaie en repetitieve taken te automatiseren, krijgen je medewerkers meer tijd voor werk waar ze echt in uitblinken. En dat is geen overbodige luxe in de krappe arbeidsmarkt van vandaag de dag waarin je alle zeilen bij moet zetten om je talenten aan je te binden.

2. Blije klanten

Je kunt low-code ook inzetten om de klantreis te optimaliseren, bijvoorbeeld door informatie eenvoudig toegankelijk te maken. In de consumentenmarkt zijn we immers allang gewend dat we kunnen inloggen bij platforms zoals bol.com en Coolblue om onze informatie in te zien. De zakelijke markt communiceert nog steeds veel via e-mail of telefoon. Maar – jawel! – ook de B2B-markt begint wakker te worden. De consumententrend van directe en toegankelijke informatie wordt steeds vaker overgenomen in zakelijke markt. Low-code is daarbij een prachtige tool. Zo kun je dankzij low-code niet alleen het leven van je klanten makkelijker maken, je kunt ook relatief eenvoudig je dienstverlening uitbreiden met diensten die goed aansluiten bij hun behoeften.

3. De kracht van data

Met low-code kun je ook applicaties bouwen waarmee je data van je bedrijf vast kunt leggen. Zo kun je meer – kwalitatief goede – data verzamelen. Op basis van deze data kun je vervolgens strategische beslissingen nemen voor je bedrijf. In plaats van te vertrouwen op onderbuikgevoel, kun je je beslissingen nemen op basis van feitelijke data.

4. Stimuleren van innovatie

Dankzij low-code kunnen ontwikkelingsprocessen veel sneller verlopen. Waar je voorheen dagen of zelfs weken nodig had, kun je nu ’s ochtends samenkomen in een workshop en ’s middags al een werkend prototype van je applicatie hebben. Het stelt je in staat om snel nieuwe ideeën te testen en te valideren, waardoor je organisatie sneller kan innoveren. Zo opent low-code de deur naar het ontwikkelen van nieuwe producten, diensten en bedrijfsmodellen, waardoor jouw organisatie een voorsprong krijgt in een competitieve markt.

5. Betere samenwerking tussen business en IT

Low-code stimuleert de samenwerking tussen de business en IT. Met low-code kunnen mensen met verschillende achtergronden gezamenlijk aan oplossingen werken. Als wij bij een organisatie in de Discoverfase beginnen met een workshop, zie ik regelmatig dat mensen van verschillende afdelingen elkaar vol onbegrip aankijken. Ze vragen zich overduidelijk af wat de ander precies bedoelt. Met low-code kun je ideeën direct visueel maken, waardoor mensen elkaar veel gemakkelijker begrijpen. Het visuele aspect van low-code draagt op die manier bij aan een betere samenwerking en communicatie tussen de verschillende stakeholders.

Nieuwsgierig?

Wil jij ook gebruik kunnen maken van dat collectieve geheugen van Quatronic en ben je benieuwd hoe low-code jouw organisatie kan transformeren en wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan contact met me op via mail of geef me een belletje op 06 46 99 32 62.

Op de hoogte blijven?

Is het nu nog niet de juiste tijd, maar ben je wel nieuwsgierig naar onze blogs en artikelen? Volg dan onze LinkedIn-pagina en je bent als eerste op de hoogte van onze laatste bijdragen én toekomstige evenementen.

meer weten

Neem contact op met

Richard

Co-founder