case

Container Centralen

Een solide basis voor innovatie

Container Centralen (CC) is een Europese marktleider op het gebied van herbruikbare transportartikelen (RTIs), bekend om hun CC poolsysteem. Om een goede logistiek te kunnen waarborgen is efficiëntie ontzettend belangrijk en hierbij is een goed scanapparaat essentieel. De wens vanuit Container Centralen was om de huidige, verouderde scanner te vervangen.

Quatronic heeft binnen 4 maanden een nieuwe RFID-scannerapp neergezet die voor meer dan 20.000 klanten 4 miljoen RFID geregistreerde RTIs volgt. Naast een verbetering in efficiëntie en betrouwbaarheid en een flexibiliteit in gebruik, biedt de in OutSystems ontwikkelde applicatie een solide basis voor innovatie.

Wie is Container Centralen?

Container Centralen is een Europese marktleider op het gebied van herbruikbare transportartikelen (RTIs). Het bedrijf staat bekend om hun CC poolsysteem, het grootste poolsysteem op het gebied van RTIs. Meer dan 20.000 tuinbouw telers en leveranciers van versproducten gebruiken de RTIs om hun goederen naar retailers te vervoeren, waarna retailers de transportartikelen gebruiken om hun producten tentoon te stellen. Door de levering van gestandaardiseerde containers, trollies en stapelbare stellingkasten kan Container Centralen het gehele logistieke proces efficiënt en duurzaam inrichten, waardoor ook de kosten voor de klant zo laag mogelijk zijn.

De uitdaging

Om het poolsysteem logistiek goed neer te zetten is efficiëntie ontzettend belangrijk en hierbij is een goed scanapparaat essentieel. Toen bekend werd dat de software waar het scanapparaat op draaide verouderd was, moest er dringend gezocht worden naar een oplossing die binnen zes maanden gebouwd kon worden. Daarbij was het wenselijk dat het depotpersoneel naast het scannen ook andere acties kan uitvoeren én moest het ook mogelijk zijn niet alleen de hoeveelheid ontvangen goederen te registeren, maar ook de samenstelling daarvan.

Na een korte verkenning van het probleem door middel van onze gestandaardiseerde Design Sprint, werd deze uitdaging vertaald naar de volgende evaluatie criteria:

  • Oplevering van een MVP bovenop de bestaande scanner;
  • Functionaliteit van de applicatie zonder netwerkbereik;
  • Integratie met op maat gemaakte logistieke systeem ‘LogLink’;
  • Bewijs van snelheid van ontwikkeling;
  • Garantie van onderhoud- en gebruiksgemak.

Wij hebben nu een solide basis en de flexibiliteit die nodig is om continu te innoveren.

Onze aanpak

Met een team van drie consultants zijn wij aan de slag gegaan in sprints van twee weken. Aan het eind van elke sprint werden de progressie gepresenteerd aan de betrokken personen binnen Container Centralen, om zo direct hun feedback mee te kunnen nemen tijdens de ontwikkeling.

Drie maanden na de start van de productie kreeg Container Centralen een volledig geïntegreerd prototype in handen in hun depot in Hazerswoude (NL). Na een succesvolle pilot fase, vooral gericht op bruikbaarheidsverbeteringen, ging de nieuwe RFID-scannerapp een maand later live en startte de leverancier van transportartikelen met een Europees trainingsprogramma.

De gehele applicatie is neergezet in OutSystems, het nummer 1 low-code platform. De gemakken en flexibiliteit die deze low-code omgeving ons biedt heeft ons in staat gesteld de focus sterk te leggen op goed analyseren van de wens van Container Centralen en het bedenken van passende oplossingen. Hierdoor hebben we de RFID-scannerapp razendsnel met alle gewenste integraties neer kunnen zetten en sluit het perfect aan op de bedrijfsvoering van Container Centralen.

Het resultaat

Naast het vervangen van de oude scanner met vernieuwde software, heeft de nieuwe app een groot aantal verbeteringen opgeleverd, waaronder:

  • Sneller scannen: gebruikers kunnen nu standaard RTI-configuraties scannen in plaats van meerdere componenten;
  • De mogelijkheid om de verschillen tussen pakbonnen en daadwerkelijke leveringen vast te leggen;
  • Gebruikers kunnen beschadigde items registreren en reparatieopdrachten starten;
  • De RFID-scannerapp kan gebruikt worden voor inventarisatie.
Mockup voor de case van Container Centralen

Deze veranderingen dragen bij aan een verbeterde efficiëntie en betrouwbaarheid van het resultaat. Het vastleggen van afwijkingen en details van beschadigde artikelen op het moment van levering maakt een enorm verschil. Het voorkomt verrassingen en discussies op een later moment en stelt de organisatie in staat om klanten, indien nodig, kosten in rekening te brengen voor ontbrekende items. Bovendien werkt het reparatieproces beter, aangezien Container Centralen direct weet welke werkzaamheden nodig zijn zodra een levering is verwerkt.

Inmiddels werkt Container Centralen aan de ontwikkeling van een volgende innovatie, waardoor geautomatiseerd wordt bijgehouden of organisaties de emballage in goede staat terug leveren. Ook wordt er onderzocht of er een vereenvoudigde scannerapp voor klanten ontwikkelt kan worden. Er wordt zelfs overwogen om een volgende generatie logistieke informatiesysteem te creëren met behulp van OutSystems. Dit alles om de efficiëntie en duurzaamheid van Container Centralen verder te verhogen.

meer weten

Neem contact op met

Wouter

Co-founder

Wil je kennismaken?
Neem contact op